16 maj 2010

Om jag stannar av Gayle Forman

17-åriga Mia minns inte vad som hände men hon kan plötsligt se sig själv ligga medvetslös en bit från den krossade bilen. Hon är svårt skadad. Hennes föräldrar är döda och hennes lillebror är också riktigt illa därän.

Under ett dygn får läsaren följa Mia när hon utanför sin egen kropp följer sig själv till akuten och hur läkarna arbetar för att hon inte ska dö. Vi får vara med när hon får reda på att föräldrarna har dött och får följa med när Mia tänker tillbaka på sitt liv, hur härligt det har varit tillsammans med familjen, om hennes underbara pojkvän, om farföräldrarna och hennes egna musikaliska val i livet. Medan timmarna går så inser Mia också att det är hon själv som bestämmer om hon ska stanna eller släppa taget.

Om jag stannar är en mäktig, stark kärlekshistoria som berättar om smärtan av att förlora sina närmaste och om modet att våga leva vidare. När sista sidan är läst känner jag mig både värmd och lugnad av Mias upplevelser. Samtidigt som jag torkar tårarna tänker jag på att vi alla ska vara tacksamma över vad vi har och vetskapen om hur allt kan ändras så snabbt.

Kolla om boken finns inne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar