05 april 2011

Jag mobbar inte av Lisbeth Pipping

I den här boken kan man läsa om barn och ungdomar som har blivit mobbade eller som har mobbat någon annan. Mobbning skadar alla, både den som blir mobbad, den som mobbar och även de som står bredvid och tittar på och inte gör något. Här får du tips på vad man kan göra om man är mobbad och hur man kan hjälpa någon som blir mobbad. Det är viktigt att både vuxna och barn vet vad som kan göras. Som Moa, 14 år säger i boken:
"Jag visste inte vem jag skulle vända mig till när jag blev mobbad. Men vi visste alla vad vi skulle göra när brandlarmet gick."
Det är skolans skyldighet att hjälpa och stödja den som blir mobbad. Mobbning är ett brott och kan polisanmälas. Lisbeth Pipping som har skrivit boken Jag mobbar inte blev själv mobbad under hela sin skoltid, så hon vet hur det känns. Nu åker hon runt till skolor och pratar om hur man kan stoppa mobbingen.

Kolla om boken finns inne

1 kommentar:

  1. Det är en bra bok som hon gjort. Framförallt att barnen själva berättar historier och åsikter om ämnet. Jag har bra kontakt med henne och jag föreläser också om ämnet i skolor. Dock behövs det fler personer som gör det.

    SvaraRadera