14 november 2011

Jordbarn, himmelsbarn av Choi Sukhee


Mina drömmar är höga som himlen
och mitt hjärta stort som jorden själv.
Jag är ett himmelsbarn med strålande leende,
ett jordbarn som snubblar och stapplar.
Jag älskar verkligen mig själv.


Om man gillar Japan är steget inte långt att älska den här fina kinesiska bilderboken. Teckningarna känns mjuka, varma som fjäderdun. De påminner en smula om Lena Anderssons bilder, hon som ritat och skrivit om Lilla Kotten, fast mustigare. Tolv kinesiska tecken målas fram tillsammans med små dikter som handlar om dem. Solen. Månen. Stjärnorna. Mamma. Pappa. Orden porlar och kluckar verkligen som poesi. Redan efter första sidan blir man sugen på att vagga ihop sig runt en kopp té. Eller ett glas snäll mjölk. Man blir mild och snäll i hela magen av att bläddra i den här boken! Gör det. Spelar egentligen ingen roll hur gammal man är. Om man går på högstadiet eller lågstadiet. Man blir liksom lite kär.

Kolla om boken finns inne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar