16 maj 2012

Norge: Kongeriket Norge av Essi Mäkelä

Nu har det kommit en ny bok i Oy UNIpress serie om olika länder: Norge: Kongeriket Norge (2011). Denna gång är det alltså Norges tur och som vanligt kan man läsa beskrivningar av hur människorna i det aktuella landet är till sinne och sätt. Om det är fördomsfullt eller bara belysande att norrmän i boken beskrivs som fördomsfria, det får läsaren avgöra och tycka till om! Själv tycker jag det är en blandning mellan förfärligt och förtjusande. Norrmän är vidare enligt boken, i likhet med de övriga nordiska folken, sociala och gästvänliga under den artiga ytan. Kaffe och bullar bjuder norrmännen gärna på, det är "tradition från svunna tiders glesbygder" och norrmännen tycker "mycket om gräddiga kakor och söta efterrätter". Smaka på den beskrivningen, Petter Northug! Dags att lägga om kosten. Tyvärr är boken dåligt korrläst, jag misstänker att norrmännen inte så gärna som det sägs klär sig i olkdräkt. Jag är också osäker på hur en sådan ser ut (jag tänker på Orcherna). Annars är det mycket fakta på få sidor och om ett stort antal ämnen, men texten är märkvärdigt krånglig, ibland på gränsen till obegriplig: "Medlemmarna i Stortinget väljs vart fjärde år genom proportionella val, då de olika folkgrupperna får en representantkår som motsvarar deras inbördes styrkeförhållande." Men trevliga bilder finns. Och snart kommer boken om Förenta Staterna ut, då lovar jag rapportera hur amerikaner är! Vågar jag gissa på feta och sociala? Det kommer ut alldeles för få faktaböcker om olika länder riktade till barn och ungdomar. Ja, man tager vad man haver och hoppas på bättre tider!

Kolla om boken finns inne

2 kommentarer:

  1. Heh, hoppas att det var inte bara förtsättningen som gjorde texten krånglig. Tack så mycket i alla fall för de här kommentarer. Jag har ju inte fått mycket respons av befintliga texten så är det roligt att läsa nånting - även om det är bara av översattningen osv. :)

    SvaraRadera
  2. Hej Essi, kul att du hittat till Drömbibblan. Jag skulle hellre ha läst din bok i original på finska, men tyvärr kan jag inte finska. Hälsningar Mattias

    SvaraRadera