13 juni 2013

Pinnboken av Jo Schofield och Fiona Danks

- MIN pinne! brukar min dotter väsa och hålla hårt om det hon fyndat på marken. Jag brukar le och tycka att det är gulligt och samtidigt ganska obegripligt varför hon tror att jag prompt skulle vilja ta den ifrån henne. Tills jag nyligen läste Pinnboken. Då förstår man ju precis! Pinnar är ju hur häftiga som helst. Framför allt kan man hitta på och använda dem till nästan vad som helst. Vad sägs om att bygga insektshotell eller fågelrestaurang? Flygande mattor, skogsmonster och riviga djungelgitarrer är andra fiffigheter.

Boken tipsar om sjuttio pinnprojekt i olika svårighetsgrad. De allra enklaste klarar yngre av att göra på egen hand. Galant. De knivigare idéerna får nog en vuxen hjälpa till med. En riktigt skattkista för barngrupper eller långa sommarlov hemma.

Allt är färgglatt fotograferat så man vet att det faktiskt funkar att tillverka och fixa till. Dessutom påminner man om vår viktiga allemansrätt när man leker ute i naturen - inte störa, inte förstöra! Men lek och lär av Pinnboken - det går alldeles utmärkt.
Bara att ta för sig.

Kolla om boken finns inne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar