11 april 2017

Tio över ett av Ann-Helén Laestadius (2016)

"01.16 Pappa jobbar inte i natt. Jag är så glad för dagveckorna. Hatar nattskiften. Varje natt förbereder man sprängningar under jord. Kilometer under markytan. ... Jag vill bara att vi ska överleva.
01.19 Nu har jag slutat andas med magen. Jag andas inte alls.
01.20 Så kommer mullret från underjorden och fortplantar sig upp genom lagren och når ytan. Jag vill hålla för öronen men får inte. Jag måste höra om det låter annorlunda. Det skakar i bokhyllan och fönsterrutan skallrar till."


Det här är en väldigt fin bok om Kiruna och det som händer där, att staden flyttas pga gruvarbete och sprängningar (vilket faktiskt sker just nu).
Det är en ungdomsbok som handlar om Mejas rädsla att staden ska rasa ihop. De spränger ju varje natt numera! Meja är också besviken på att deras hus kommer rivas samt att kvarteren där kompisar bor också ska rivas. Hon är kraftigt emot detta! Och mitt i all rädsla ska hennes bästa vän Julia flytta till Luleå för att mamman träffat en ny kille.
Det här är en riktigt bra ungdomsroman som har allt: tonårstankar, kärleksbekymmer, osäkerhet inför framtiden samt en fin skildring av Kiruna som stad. Och Norrland!


Kolla om boken finns inne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar