15 september 2009

Kidnappare på nätet av Lena Lilleste

Vad läser du mest med? Själv läser jag både med ögonen och öronen.

Jag väljer hur jag vill läsa så att det passar mig bäst. Deckaren Kidnappare på nätet! kan man till exempel både läsa som bok och lyssna på som CD.

Tommy och Flisen går i skolan. De ska göra ett skolarbete men sitter mest och chattar på nätet. De hittar en läskig gubbe som kallar sig Bert och som verkligen verkar vara något att akta sig för. Istället hittar Flisen en annan, mer intressant chattare. Sara. Hon berättar att det snart att dags för henne att åka på solsemester till Kreta. Pengarna har hon tjänat genom några småjobb som hon fått av en kontakt. Sara berättar att även Flisen och Tommy kan tjäna lite extra pengar. Det finns säkert något för dem. Tommy är osäker men Flisen verkar helt förblindad av Sara. Och för övrigt behöver de ändå lite extra pengar till en ny mobiltelefon för Tommy och present till Flisens flickvän. Tommy tycker att det är konstigt att de ska mötas bakom kjulet vid fotbollsplan sent på kvällen men pengarna lockar. Sara visar sig dock inte vara den hon utser sig för att vara. Hon verkar till och med ha ett annat namn hon också lyssnar efter, nämligen Bert!

Det här är ingen typisk deckare där huvudpersonerna löser ett fall genom att söka ledtrådar och spana på folk. Och det är jag glad för. Visst är det spännande och visst hamnar boken bland spänningsromanerna, men jag vill hellre klassa Kidnappare på nätet! som en thriller. Här är det inte Tommy och Flisen som löser fallet: Det är Tommy och Flisen som är fallet! Det finns riktigt spännande delar där killarna sitter inlåsta i källaren hos kidnapparna och även en nästan hårresande del i slutet.

Kolla om boken finns inne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar