01 december 2010

Reckless av Cornelia Funke

"Ingenting kan längre hjälpa honom... Människohuden gav inte vika för stenen utan kamp och Jakob kände smärtan som om den vore hans egen".

Will smiter efter sin bror Jakob till den andra världen. Den mörka fens förbannelse drabbar Will och stenen börjar växa längs hans arm. Snart är det försent att rädda honom... Jakob måste återvända till den mörka fens syster för att rådfråga henne om botemedel. Tillsammans med sina följeslagare ger de sig ut på en farofylld resa.

Jag tyckte att berättelsens inledningsvis var rörlig, mycket för att det var svårt att få grepp om alla personer och varelser. Men längs läsningen fick jag ordning på deras relationer och berättelsen vävdes ihop och mynnade ut i ett spännande och farligt äventyr. Det slutade med att jag inte kunde lägga ifrån mig boken - den sträcklästes!

I Cornelia Funkes senaste berättelse mixas den klassiska sagans ingredienser med fantasyns. Gillar du fantasy? Då kommer du att sluka Reckless.

Kolla om boken finns inne

1 kommentar:

  1. Läste också den här nyligen. Är ingen stor fantasyälskare, men det var en bra bok! Det enda jag saknade var lite djupare personporträtt, vad karaktärerna tänkte och kände.

    SvaraRadera