01 oktober 2012

Jag blundar och önskar mig något av Moa-Lina Croall


Det gäller att komma med i Näbbet, gänget med de coola tjejerna i skolan. Näbbet har ett högkvarter och för att komma in måste man göra inträdesprov.

Lisa och hennes bästa kompis Nova lyckas faktiskt komma med men för Lisa känns det ändå inte bra. Mötena är tråkiga och man måste bara göra som ledarna bestämmer.  Kravet på att man måste sno saker för att bli accepterad känns jättejobbigt och vänskapen mellan Lisa och Nova blir sig inte lik. Nova passar liksom in i gänget och hänger med lätthet med på deras fester och träffar. Lisa blir oftast inte ens tillfrågad och känner rejält utanför. Lisa saknar sin vän så som hon var innan de kom med i Näbbet. Det känns så mycket i kroppen att hon undrar om hon egentligen är kär i Nova.

När Lisa slutligen träffar Novas kusin Simeon är det bara skönt att han tycker att den där klubben är löjlig och meningslös. Tillsammans hittar de på andra och roligare saker. Nu är det Novas tur att bli avundsjuk.

Jag blundar och önskar mig något (2012) är en fristående fortsättning på Det är jag som är Lisa (2009).

Kolla om boken är inne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar