30 april 2013

Musik i ungdomsböcker


Har av en ren slump läst böcker med koppling till musik senaste tiden och vill därför tipsa om dessa!

Det började med boken Vår katastrofala historia av Jess Rothenberg. Boken handlar om Brie som dör av brustet hjärta när hennes pojkvän berättar att han inte älskar henne. 

Men Brie hamnar inte i himlen när hon dör utan hon kommer till den lokala pizzerian, eller i alla fall en variant av den i ett slags limbo-liknande tillstånd...

Brie är förvirrad hon vill hem till sin familj igen och hon vill även hämnas på pojkvännen som krossade hennes hjärta! På pizzerian finns även andra ungdomar och Patric är den som tar på sig uppgiften att vägleda Brie och hjälpa henne i hennes hämndförsök men även att gå vidare.

Varje kapitel till denna bok har en musikrad som rubrik vilket är väldigt vackert och sätter stämning till läsningen. Jag skulle egentligen vilja sätta ihop en spellista och läsa om boken till musiken.


 Nästa bok, eller det är faktiskt en serie, som jag läste är Tre av Kjertil Johnsen som börjar med boken Ett hål i själen. Även här sätter låttitlar stämning till läsningen men det är nu en spännande mordhistoria som rullas upp.

En av fyra vänner hittas död, naken och invirad i plast i en liten insjö vid Dypdal i Norge. Jag får som läsare inte veta vem av vännerna det är utan istället vrids tiden tillbaka tre veckor och jag får veta förhistorien till mordet.

Det dröjer rätt länge innan jag får veta vem som har blivit mördad och ännu längre innan jag får veta vem mördaren är (är nu på del 5). Men det gör inget att mördaren inte avslöjats ännu för det är så sjukt spännande! 



Det tredje boken på musiktemat är De är så logiskt alla fattar utom du som har lånat sin titel ur låten ”Någon gång måste du bli själv” av Säkert. En underbar bok om att vara tonåring, vara hopplöst förälskad i sin bästa vän och om förändringar, både bra och dåliga.

Vill du läsa mer om handlingen så har Erica har skrivit om boken här på Drömbiblan tidigare.




Ska nog fortsätta på musiktemat under våren och läsa Klara Krantz bok Ge mig arsenik och lyssna på Håkan Hellström.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar