14 november 2013

Barnhemmet av Cecilia Lidbeck

En efter en försvinner dem. Men vart?

På Edgar & Tekla Bjelkes skolhem samlas barn vars föräldrar inte kan ta hand om dem. Kanske reser de för mycket. Kanske är barnen för vilda. Eller så kanske det inte finns några föräldrar kvar.
Men så börjar barn att försvinna. Ett efter ett. Först reagerar ingen, kanske försökte de rymma och lyckades. Eller så har de fått åka hem till sina föräldrar. Men när fler och fler barn försvinner börjar Harriet och några av de andra barnen ana oråd. Framför allt när lärarna säger att de försvunna barnen har hittats döda i dammen. En damm som ingen har varit i närheten i. Och varför skulle alla barnen ha tagit sig just dit?
Rädslan sprider sig bland barnen. Tänk om det är deras tur härnäst?

Barnhemmet är en bok som krypande biter tag i en. Snabbare och snabbare läser jag för att få veta vad som ska hända och om barnen kommer att lyckas med den plan som de tänker sätta i verket.
Lite mörkrädd blir jag allt och jag kan riktigt höra hur det knakar i väggarna runt mig när jag läser.

Kolla om boken finns inne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar