11 november 2013

Du & jag av Katarina von Bredow

Sitter man på botten så är det åtminstone stadigt. Man kan inte trilla längre ner, i alla fall. Här, där han är nu, är det bara luft under fötterna. Vad måste man göra för att få ett grepp och hålla sig kvar? Hur ska han göra för att Alicia ska svara på hans sms nästa gång också?

Andreas är den där killen i klassen som inte riktigt märks. Som ingen lägger märke till, förutom när det är matteprov och han alltid är den som har alla rätt. Då kallar man honom för Professorn.
Men Andreas lägger märke till andra. Speciellt Alicia som han brukar ha sällskap med till skolan ibland. Fast inte sista biten. Då går Alicia en annan väg. Det är som en outtalad regel att de inte ska synas tillsammans i skolan. Men det gör inte så mycket. Andreas är rätt nöjd ändå.
Men så börjar saker hända. Alicia och han börjar att umgås efter skolan och hela han fylls av känslor som inte går att få ordning på. Samtidigt upptäcker han att hans pappa är otrogen, något som kastar omkull hela hans värld. I Andreas snurrar nu så många känslor att han inte riktigt vet var han ska ta vägen.

Du & jag är den första delen av tre i en serie. Om de andra delarna också kommer att handla om Andreas och Alicia vet jag faktiskt inte, men för min del behöver de inte göra det. Det här är verkligen en bok att sträckläsa! Oavsett om du är 11, som Andreas, eller äldre så tror jag nog att du kan känna igen alla tankar och känslor som kommer när man tycker om någon eller bara funderar på var man hör hemma.

Kolla om boken finns inne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar