23 april 2015

Kungen kommer av Jo Salmson

Och plötsligt slår det mig: Pappa kan väl aldrig mena att jag ska rida på Klippa när jag följer kung Edric på hans resa runt i riket? Jag blir alldeles iskall när jag föreställer mig hur det skulle vara. Derian skulle aldrig sluta reta mig!
- Jag kan inte fatta varför pappa inte vill låta mig rida på de stora hästarna!

Maro är äldste son till riddare Finn, som är kung Edric närmaste man. Han är nu äntligen gammal nog att få följa med som page på kungens årliga ridtur genom landet. Det är någonting han sett fram emot väldigt länge, men det finns ett stort problem. I flera år har han ridit på ponnyn Klippa och har nu blivit för stor för honom. Det skulle ju se hemskt fånigt ut om han red på en ponny i kungens följe. Speciellt som Baron Brents son Derian, som också ska få följa med som page för första gången, har fått en stridshäst. Men Maros far vill inte låta honom rida de stridshästar som finns i deras borg. I sitt bristande tålamod och önskan om att bevisa att han kan, så gör Maro ett fruktansvärt misstag som kostar honom allt. Berövad sin plats i kungens följe och framtid som riddare erbjuder kungen honom en chans att bevisa att han är värdig trotts allt. En av kungens riddare planerar att förråda honom, men han vet inte vem. För att hitta förrädaren krävs en magisk sanningsdryck. Men även om ingredienserna är väldigt få så är de extremt sällsynta och livsfarliga att försöka få tag på. Och vem är det egentligen han får med sig på sin resa?

Kungen kommer är första boken av fyra i serien Maros resa av författaren Jo Salmson som tidigare skrivit böckerna om Tam, Sol och Rian. Det är ett nytt fantasyäventyr som är mycket spännande och som får läsaren att undra vem av karaktärerna man egentligen kan lita på. Kommer Maro lyckas få tag i de två första ingredienserna och kommer han att få veta vad den sista ingrediensen är? Det är väl värt att läsa om Maros äventyr då det både är en resa han gör genom landet, men också en resa som person då han när han gör många nya upplevelser och ställs inför många faror och svårigheter utvecklas som person.

Kolla om boken finns inne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar