04 oktober 2015

Hjärnpunka av Staffan Cederborg


Så vad hade jag att klaga på? Det var bara att inse: det är kul när någon gör bort sig. Och gör man själv bort sig gör man bäst i att skratta åt eländet. Så jag försökte le och reste mig mödosamt upp.
 
Leo är tolv år och går i sexan. Sommarlovet närmar sig, men innan dess ska klassen åka till Stockholm över en helg på klassresa. Och kanske är det chansen han har väntat på. Chansen att sätta alla regler ur spel och lyckas imponera på och bli ihop med Isabella, klassens snyggaste tjej. För i vanliga fall så tycker han inte att han har så mycket att komma med. Han är med i ett fotbollslag även om han inte är så bra, han har en förmåga att säga och göra fel saker vid fel tillfällen och klassens tuffing, Kricke, verkar vilja göra livet så surt för honom som möjligt. Men med en trotts allt det ganska lugn och accepterande inställning till livet tar han sig an allt som kommer i hans väg. Frågan är bara vart han kommer att hamna i slutändan.

Hjärnpunka är en rolig berättelse om en vardaglig kille mitt i vardagen. Att han verkar vara smått otursförföljd håller boken både underhållande och spännande då man undrar vad som kommer kunna hända härnäst. Skulle i min mening även fungera bra som en högläsningsbok för den övre delen av mellanstadiet om man inte vill ta itu med allt för svåra frågor, men likväl de problem som dyker upp i de flesta personers liv som är i den här åldern.

Kolla om boken finns inne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar