22 februari 2016

Jan Svensson av Johanna Lindbäck

"Jag tycker det är ganska bra här?" försökte jag igen till syrran.
"Vet du vad det är som?" Klara la ifrån sig mobilen och såg på mig. "Som starten på en skitdeppig ungdomsbok. Någons föräldrar har skilt sig och så flyttar dom till ett nytt ställe och där är allt skittråkigt och sen börjar skolan och då blir den personen mobbad."

Nu har Jans och Klaras föräldrar inte skilt sig men de har flyttat med sin pappa och pappans man från Stockholm till Luleå. Med allt vad det innebär. En ny lägenhet, en ny skola, nya fotbollslag och nya klasskamrater. Ju närmre skolstarten de kommer desto mer nervös blir Jan. Tänk om han inte får några nya kamrater? Pappa verkar tro att allt löser sig och att bara för att det visar sig att en av hans klasskamrater bor granne med dem så betyder det att de kommer att bli bästa vänner. Men det är inte så lätt med Nicki. Ena dagen pratar hon på med Jan som inget annat men andra dagar verkar hon undvika honom. Men det så klart, det finns ju de som även Jan vill undvika, Konrad till exempel.

Jag gillar verkligen Jan Svensson. Utan att själv ha varit den nya i klassen så tror jag att det är en ganska bra beskrivning över hur det kan kännas. Hur svårt det kan vara att hitta sin plats där man också trivs. Det är också en berättelse om vänskap, familjen och saknad.

Kolla om boken finns inne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar