09 februari 2016

Min stora stökiga nya familj av Anja Hitz


Frank hade inte bara ett eller två barn, han hade fem! Och tydligen tyckte mamma att de fem barnen kunde bli mina syskon.
Vi fick väl se hur det blev med den saken, tänkte jag i mitt stilla sinne.

Rose är i 11-12 års åldern och enda barnet till sedan länge skilda föräldrar. Plötsligt en dag berättar hennes mamma att hon har träffat en nya man sedan ett tag tillbaka. En man som har egna barn. Hela fem stycken!  Det blir början på en rad nya upplevelser och förändringar för Rose som är van vid ett mer stillsamt och ordningsfullt liv. Det blir kaos och pinsamheter redan från början tycker hon när de alla åker till badhuset. Bättre blir det inte av att Caroline, som är klassens populäraste tjej, är där. För Carolines föräldrar är fortfarande gifta och tycker det är dåligt att skiljas. Men hjälp kommer från ett lite oväntat håll och snart börjar saker och ting förändras till det bättre.

Min stora stökiga nya familj är en bra och ganska underhållande bok om hur det kan vara att som barn försöka navigera i dagens familjekonstellationer. Nya familjemedlemmar kan både ställa till det och vara till hjälp på samma gång. En händelse kan vara både bra och dålig. Att livet är allt möjligt; svårt, roligt, tråkigt, ledsamt, ensamt, kärleksfullt, stort, stökigt och så mycket mer kommer verkligen fram i den här lilla men hjärtliga berättelsen.

Kolla om boken finns inne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar