09 februari 2011

Jokern av Markus Zusak

Ed Kennedy tillbringar sitt liv med att köra taxi olagligt, spela kort och dricka öl med sina kompisar Marv, Richie och Audrey. Han har inga större ambitioner för framtiden och han bor i ett ruckel med sin extremt illaluktande hund Portvakten. Han är dessutom hopplöst förälskad i sin bästa kompis Audrey.

En dag hamnar Ed och hans kompisar mitt i ett bankrån. Ed lyckas nästan av ens slump stoppa bankrånaren. Rånaren åker dit och Ed blir omskriven i tidningarna som hjälte.

Inte länge efter det får Ed ett spelkort med posten. Ett ruter ess. På spelkortet står tre adresser och tre klockslag nedskrivna. Ed förstår inte riktigt vad kortet ska betyda eller vem som har skickat det, men han tänker att han lika gärna kan gå till adresserna på de utsatta klockslagen och se vad som händer.

Ganska snart upptäcker han att det är någon på varje adress som behöver hans hjälp. Och det visar sig även att han inte är klar när han har hjälpt alla personer på ruter ess. Det finns tre ess till i kortleken som ett efter ett dimper ner i hans brevlåda.

Eftersom Boktjuven av Markus Zusak är en favorit hos mig hade jag ganska höga förväntningar på Jokern. De uppfylldes inte riktigt tyvärr. Själva idén med spelkorten är väldigt bra och jag tycker om historien om Ed Kennedy, men boken var lite seg på sina ställen. Eller ojämn, vissa delar kändes lite onödiga medan andra var helt klockrena. Helhetsintrycket efter att ha läst boken är ändå att Jokern berättar en bra historia som jag inte hade velat vara utan.

Ett extra plus för det snygga bokomslaget!

Kolla om boken finns inne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar