14 mars 2011

Molnjägarna av Steven Hunt

Tänk dig att det inte skulle finnas någon fantasi. Kan du det? Och även om det fanns, så skulle den vara förbjuden.

Alice bor tillsammans med sin familj i Bankerstad där Bankern styr. Alla barn som har för mycket fantasi har han spärrat in. Därför måste Alice smyga med sina teckningar över de fantastiska figurer hon ser bland molnen. Till och med hennes bror måste hon akta sig för. Han tillhör Bankers ungdomsförbund och går ingenstans utan förbundets regelbok. När Alice en dag befinner sig uppe på husets tak, dit hon går för att få vara ifred, träffar hon på Spinner, en pojke som kommer från cirkusen. Det är ett möte som för alltid kommer att förändra, inte bara hennes, utan allas liv.

Molnjägarna (2010) är den första boken i denna serie. Det är en grafisk kapitelbok med bilder som jag ibland älskar, ibland vänder mig bort ifrån. Ibland tycker jag bara att de känns plastiga men andra gånger griper de tag i mig och det känns nästan som om jag befinner mig tillsammans med Alice i luftballongen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar