31 augusti 2012

Höstens mest spännande böcker

I höst kommer det ut massor med bra böcker. Här är några som jag ser extra mycket fram emot:


Bronsdolken 1, Den utstötte av Michelle Paver. En ny berättelse av författaren till den spännande stenåldersserien Vargbröder. Den här gången handlar det om bronsålderns Medelhavet. Det kan ju inte gå fel!

Inte vatten värd av Ulrika Lidbo. Ulrika Lidbo är författaren till den utmärkta boken Decembergatans hungriga andar, en bok om två tjejer med ätstörningar. Hennes nya bok handlar om Edith som kommer hem från Gotland med väldigt dåligt samvete. En klasskompis stack från klassen under tipspromenaden på Gotland utan att säga något. Ingen vet var hon är. Och allt är Ediths fel.

Det är jag som är Caroline av Peter Barlach. 17-åriga Caroline bråkar med sin mamma och mamman ber henne flytta ut. Caroline gör som hon säger och har snart fixat boende, jobb och dunjacka. Hon är en överlevare, en blandning av Pippi Långstrump och Lisbeth Salander. Det låter spännande tycker jag som älskade Peter Barlachs tidigare bok Fifteen love.

Stenväktarens förbannelse av Kazu Kibuishi. Fortsättningen på den tecknade serien Amulett, där två syskon kommer till en annan värld och måste rädda sin mamma undan monster. Del ett var superspännande, jag hoppas att det fortsätter i samma stil.

Om det var krig i Norden av Janne Teller. Föreställ dig att det är krig i Sverige och att massor av svenskar blir flyktingar och tvingas fly till ett annat land. Om det skriver Janne Teller i sin nya bok. Med tanke på Janne Tellers tidigare bok Intet, som var spännande och smått upprörande, blir jag nyfiken på den här.

Levande skuggor av Cornelia Funke. Fortsättning på Reckless, en berättelse där Jakob Reckless hittar vägen till Spegelvärlden, en värld befolkad av figurer från olika sagor. Berättelsen ger en härlig blandning av äventyr, spänning och sagor. Jag längtar efter att få återvända till Spegelvärlden!

Se när böckerna finns att låna:

Bronsdolken, Den utstötte

Inte vatten värd

Det är jag som är Caroline

Stenväktarens förbannelse

Levande skuggor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar