31 januari 2013

Bläckhjärta av Cornelia Funke

Nu vet jag att jag är flera år efter alla andra, men åå vilken bra bok! Bläckhjärta är en sån där bok som har stått på min Att läsa-lista hur länge som helst, men av någon anledning har det inte blivit av att läsa den förrän nu.

Bläckhjärta handlar om Meggie och hennes pappa Mo. Mo har en speciell förmåga. Han kan läsa fram saker ur böcker. När han läser kommer sagan till liv, bokstavligt talat. En gång för flera år sedan läste han högt ur en bok som heter Bläckhjärta. Mitt i allt kommer tre varelser ut ur boken, varav en är den onda Capricorn. Och vad som är ännu värre är att Meggies mamma försvinner in i boken. Efter det vägrar Mo läsa högt, under hela Meggies uppväxt har inte hennes pappa läst högt för henne en enda gång.

Flera år senare dyker Capricorn och hans män upp igen. De är ute efter boken och efter Mo, de vill att han ska läsa fram fler onda varelser ur Bläckhjärta.

Jag lyssnade på den här boken som ljudbok och den var mycket bra inläst. Så där så man längtar till nästa gång man får lyssna. Bläckhjärta är en riktig äventyrsberättelse där det handlar om ont och gott, mod och vänskap. Och om böcker. Det här är en bok för dig som älskar böcker!

Kolla om boken finns inne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar