05 april 2013

Eddie 12 och hon som heter Elsa / Elsa 12 och han som heter Eddie av Thomas Halling

Det är synd att jag inte hittade en bra bild på bokens andra sida eftersom Eddie 12 och hon som heter Elsa (2013) även har en till titel, närmare bestämt Elsa 12 och han som heter Eddie. Halva boken följer Eddies äventyr. Om man däremot vänder på boken så är Elsa huvudpersonen.

Elsa är ny i klassen. Hon har flyttat in från landet till storstan. Eddie är klassens bråkstake. Boken handlar om en stulen mobiltelefon. Mer vågar jag inte berätta med risk att förstöra handlingen.

Vi har alltså möjligheten att läsa boken på två sätt. Antingen Eddies historia först eller Elsas historia först. Beroende på vad man väljer så får man olika läsupplevelser. Jag tänker inte berätta i vilken ordning jag valde att läsa boken men jag kan säga er att det hade varit kul att få läsa på båda sätten som om det vore första gången. Nu funderar jag på hur det skulle ha varit att ha börjat med den andra historien först. Det kommer jag aldrig att få veta.

Så ett lästips till er. Hitta en kompis och läs boken samtidigt. Du kanske läser Eddies historia först och sedan Elsas. Din kompis läser Elsas historia först och sedan Eddies. Sedan pratar ni om vad ni tyckte och trodde om bokens handling. Fundera på i vilken ordning ni får reda på saker och hur ni reagerade när Elsa och Eddie gjorde si och så. Jämför!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar