16 januari 2014

Du och jag min skatt - samlingsvolymer

Samlingsvolymer brukar vara populära att ge bort i present. Dessvärre blir en del föräldrar lite rädda för böckerna. Hur många sånger orkar man sjunga, hur många berättelser orkar man läsa i ett svep? Mitt hjärta vurmar för att komma över alla sådana känslor och tankar. En samlingsvolym funkar nämligen utmärkt om man t.ex reser bort. Man slipper hålla räkningen på vilka böcker man tog med sig och vilka man egentligen fick med sig hem igen? Det räcker ju med en. En som har mycket av det mesta.

Nu finns det en serie härliga antologier med sånger, sagor och ramsor anpassade efter olika åldersgrupper. Du och jag min skatt lyckas riktigt fint med innehållet och är färgglatt smidiga och behändiga i formatet.

För 1-åringen kan man läsa om att tända, släcka lampan, hur saker låter, sjunga om näsor och ben, kittla och nafsa i tår och fingrar. För den som är ett par år äldre sjunger man (såklart) om hur det kommer blooood när hajarna varit i farten. Man läser om kaninerna Prick och Fläck och om Barbro Lindgrens Svempa som sväller som en ballong och inte får plats i sin lilla brödkorg längre. Jo, de här samlingarna rymmer många omtyckta fullträffar. Några känner man igen sedan förr, medan andra är nya. Du och jag min skatt är nog den allra bästa antologiserien jag har läst.

Kolla om boken finns inne 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar